مزایا و معایب قالب گیری دورانی/ روتیشنال مولدینگ

مزایا و معایب قالب گیری دورانی/ روتیشنال مولدینگ

قالب گیری دمشی

روتیشنال مولدینگ یا قالب گیری چرخشی چندین مزیت را ارائه می دهد، اما بهترین فرآیند تولید برای هر قطعه نیست. بنابراین چگونه تصمیم می گیرید که این روش برای کار شما مناسب است یا خیر؟ درک مزایا و معایب فرآیند اولین قدم برای تصمیم گیری با اطمینان است.

کاربردهای قالب گیری دورانی

قالب گیری دورانیکه به نام روتومولدینگ نیز شناخته می شود، یک فرآیند قالب گیری ترموپلاستیک است که برای قطعات توخالی بزرگ و یک تکه و ظروف باز دو جداره مانند مخازن، کایاک ها و خنک کننده ها مناسب است. برای حجم تولید کمتر از 3000 در سال مقرون به صرفه ترین است و برای مخترعان، استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک ایده آل است.

Rotomolding اغلب برای قطعاتی استفاده می شود که نیاز به پرداخت با کیفیت بالا، ضخامت دیواره یکنواخت و پایداری بالا دارند. ویژگی هایی مانند درج و اتصالات جوش دورانی را می توان مستقیماً در روتومولد قرار داد و می توان از فوم برای ایجاد عایق حرارتی و سفتی استفاده کرد. بر خلاف فرآیندهای رقابتی مانند قالب گیری دمشی و شکل دهی حرارتی، روتومولدینگ هیچ درز یا خطوط جوشی ایجاد نمی کند و در نتیجه محصول نهایی بدون استفاده از فرآیندهای ثانویه تولید می شود.

فرآیند قالب گیری چرخشی

فرآیند قالب گیری چرخشی بسیار ساده است:

یک قالب توخالی با رزین پلاستیکی پودری پر شده است.

قالب شروع به چرخش دو محوره می کند و به داخل کوره منتقل می شود.

با ذوب شدن رزین و پوشاندن دیواره های قالب، قالب به چرخش خود ادامه می دهد.

قالب خنک می شود تا رزین به شکل دلخواه سفت شود.

چرخش متوقف می شود و قالب برای برداشتن قسمت تمام شده باز می شود.

با توجه به ماهیت کم فشار و گرمای زیاد فرآیند، ابزارسازی روتومولد معمولاً از فلز نرمی مانند آلومینیوم ساخته می‌شود و اکثر رزین مورد استفاده پلی اتیلن است که به دلیل تجزیه شیمیایی کم آن هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد است. درج‌ها، دنده‌ها، کیس‌آف‌ها، برش‌ها و تقویت‌کننده‌های فوم اغلب در قالب یا با استفاده از پردازش ثانویه به قطعه وارد می‌شوند.

 

مزایا و معایب قالب گیری چرخشی

تفاوت اصلی بین روش‌های قالب‌گیری دورانی و قالب‌گیری رقابتی مانند قالب‌گیری بادی و ترموفرمینگ در این است که رزین به جای فشار آوردن به دیواره‌های قالب ذوب می‌شود. این تمایز جای خود را به تعدادی مزیت نسبت به سایر فرآیندهای تولید می دهد، اما همچنین دارای اشکالاتی است.

مزایای قالب گیری چرخشی

روتومولدینگ نسبت به روش های قالب گیری مشابه دارای مزایای متعددی است:

ابزارآلات کم‌هزینه:

فشارهای عملیاتی کم باعث می‌شود که ابزارهای روتومولد از فلزات کم‌هزینه مانند آلومینیوم ساخته شوند.

ضخامت دیواره ثابت:

چرخش مداوم قالب دیوارها را در طول هر دو فرآیند گرمایش و سرمایش به طور یکنواخت می پوشاند.

ساخت و ساز دو جداره:

ظروف باز دوجداره پیچیده را می توان بدون پردازش ثانویه تولید کرد

دوام بالا:

قطعات به صورت یک قطعه جامد قالب گیری می شوند و نیاز به تکنیک های اتصال مانند جوشکاری و ساخت اتصال را که باعث ایجاد نقاط ضعیف می شود را از بین می برد.

پایداری بالا:

مواد قالب‌گیری در معرض فشار خارجی قرار نمی‌گیرد، پایداری آن را افزایش می‌دهد و خطر نقص در قسمت نهایی را کاهش می‌دهد.

استحکام بالا:

روتومولدینگ گوشه های ضخیم تری ایجاد می کند و خطر شکست را در این نقاط تمرکز تنش کاهش می دهد.

ظاهر: فلز نرم مورد استفاده برای ابزارهای روتومولد به راحتی پوشش های سطحی مانند بافت های ظریف، آرم ها، نمادها و حروف را در خود جای می دهد.

معایب قالب گیری چرخشی

مانند هر فرآیند قالب گیری پلاستیک، روتیشنال مولدینگ دارای معایبی است:

زمان چرخه بالا:

با هشت چرخش در دقیقه، روتومولدینگ می تواند تا سه ساعت طول بکشد تا یک قسمت بدنه کامل شود.

گزینه های مواد محدود:

مواد خام مورد استفاده در قالب گیری روتوم باید به راحتی از گرانول به پودر ریز تبدیل شود و باید پایداری حرارتی بالایی داشته باشد و انتخاب مواد را به رزین های پلی پایه محدود کند.

هزینه بالای مواد خام:

هزینه های مواد به دلیل نیاز به پایداری حرارتی بالا، هزینه مواد افزودنی مورد نیاز و هزینه آسیاب کردن مواد به پودر بالا است.

تکرارپذیری کم:

فلز نرم مورد استفاده در ابزارهای روتومولد باید پس از 3000 چرخه بازسازی یا جایگزین شود، که به دلیل عدم تکرارپذیری باعث مشکلات کیفیت می شود.

هزینه های بالای نیروی کار:

مکانیزاسیون و اتوماسیون هنوز برای قالب گیری روتوم محقق نشده است، که به شدت کار بیشتر از فرآیندهای تولید مشابه نیاز دارد.

روتیشنال مولدینگ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.